יום שני, 23 ביולי 2012

התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 - הרהורי רכזת תקשוב

תוכנית התקשוב הלאומית והתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 פועלת בבית ספרנו כבר יותר משנתיים. אנחנו, בעצם, מהפעימה הראשונה של התוכנית ובית ספרנו נחשב פורץ דרך בתחום התקשוב.
                                     
מנקודת מבט של רכזת תקשוב שמלווה את התוכנית הלכה למעשה מתחילתה, אני יכולה להעיד שזו הפעם הראשונה שניכר שיש מישהו למעלה שמבין היטב את צרכי השטח והפעם הבינו את 4 המרכיבים שישפיעו על הצלחת או נפילת הפרוייקט: התאמת תוכניות הלימודים, פיתוח מקצועי של עובדי הוראה, תכנים דיגיטליים, תשתיות  ותחזוקה.  בתכנית יש מענה מבחינה טכנולוגית, תשתיות ותחזוקה –השקעה בטכנולוגיה חדישה, הצטיידות של כל מורה במחשב נישא איכותי, הצטיידות כיתות ברשת אלחוטית, מסך, מקרן ורמקולים איכותיים, וחשוב לא פחות, איש טכני שמלווה ותומך בציוד (רבע משרה – 10 ש"ש – דבר שמעולם לא תוקצב בשום תכנית תקשובית קודמת) מבחינה פדגוגית – מינוי של רכז תקשוב בית ספרי והקצבת 7 ש"ש לתפקיד, הכשרת צוות המורים בהשתלמות בית ספרית המציגה את התוכנית בפני הצוות כולו, כאשר המנהל ורכז התקשוב משתלמים מראש בהשתלמויות מקדימות על מנת שהם יהיו בעלי הידע וחלק מהצוות של המדריכים בהשתלמות, וכמו כן, הרכז מקבל ליווי צמוד של רכז אשכול המדריך כמה בתי ספר במקביל ומגיע להדרכת הרכז, עוזר ותומך לו בהטמעת התוכנית מול המורים, המנהל, משרד החינוך, הרשות, הטכנאי פעם בשבוע. מבחינת תוכן – בשנה הראשונה - בניית תוכניות לימודיות בארבעת מקצועות הליבה – מתמטיקה, אנגלית, שפה ומדעים. בשנה השניה נוסף מקצוע ליבה נוסף – מולדת וג"ג. ליווי פדגוגי של מדריכים חיצוניים במקצועות הליבה בבניית תוכנית התקשוב של המקצוע. מבחינת הערכה – מפגש עם ועדה מקצועית ממשרד החינוך ומהמחוז המעריך את תוכניות בית הספר והיערכותו לצורך מתן אישור לתחילת העבודה וההצטיידות ומבקרים מהמשרד המגיעים לבית הספר ומעריכים את האתר הבית ספרי, את התוכניות, את קצב ההצטיידות ואיכות הציוד וכד'.
לאחר כל הטוב והשפע הזה, שהוא באמת נדיר בתהליך של הכנסת תוכניות חדשות למערכת החינוך – אני רוצה לדבר במיוחד על תפקידו של רכז התקשוב. הגדרת היקף המשרה של הרכז היא 7 ש"ש אך משרתו של הרכז נשארה במסגרת של המערכת הישנה, 7/42 משרה ולא מותאם להיקף המשרה של אופק 7/36 (מבחינה חישובית של ערך שעה  - יוצא ש7 שעות התכנית הישנה הוא שוה ערך לכ-5 שעות הוראה באופק חדש). בתום השנה הראשונה והליווי האינטנסיבי שבית הספר מקבל – בשנה השנייה רוב העבודה מוטלת על כתפי הרכז: עיצוב ואחזקת האתר הבית ספרי, הדרכה פדגוגית של המורים בבניית שיעורים במשך השנה ולקראת שיעור צפייה של המנהלת ו/או המפקח, הדרכת המורים בבניית המרחב הכיתתי, היכן להשקיע יותר – במורים המתקדמים בפיתוח סביבות למידה או במורים המשתרכים מאחור ומביעים התנגדויות לשינוי ? הדרכת המורים במנבסנט – מערכת הניהול הפדגוגי של בית הספר, הפקת תעודות ממוחשבות, הפקת דוחות, היכרות עם כלים חדשים והקמת פרוייקטים בית ספריים מובילים, היענות לדרישות המנהל ולהיענות לדרישות רכזת האשכול, מילוי דוחות ועוד ועוד... איך רכז תקשוב המתוגמל על 5 ש"ש בסה"כ ובנוסף הוא גם מחנך כיתה ועובד משרה מליאה בהוראת תחומי דעת שונים – אמור לחלק את זמנו ולהכניס שינוי כל כך מהותי במערכת? כאן, לדעתי, צריך לערוך חשיבה מחדש ולהסיק מסקנות לשם שיפור בתוכנית, (כפי שנעשה בתחום הטכנולוגי – בפעימה ראשונה איבזרו רק כיתות אם והתעלמו מחדרי הספח וחדרי המורים, כאשר נשמעו התגובות מהשטח, בפעימה שנייה כבר שינו את חישוב האיבזור ואף ערכו השלמות בקרב בתי הספר מפעימה ראשונה).אני באמת חושבת שהצלחת התוכנית בבית הספר, מוטלת על כתפי רכז התקשוב, שהוא דמות המפתח, ובתמיכתו והובלתו של המנהל ברכז ובתוכנית, לכן צריך להגדיל לו את משאב הזמן שהוא מהותי ביותר ומשמעותי ביותר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה