יום שלישי, 17 ביולי 2012

הפורום כסביבת למידה - חלק ב'

הפורום כסביבת למידה - חלק ב'
ברשת האינטרנט ניתן למצוא מדריכים רבים, ביניהם גם מדריכים לעבודה בסביבת הפורום.
לפניכם שיעור שפרסמה גילה קורץ בנושא הפורום הלימודי. שווה לצפות!


 
בסביבת הפורום המורה והתלמידים לכאורה שווים מבחינת אפשרות תרומתם לדיון המתפתח. עם זאת, יש להדגיש כי למורה תפקיד מרכזי בהצלחת הפורום הלימודי. עליו לנווט, ללוות ולתעל את הדיון בהתאם ליעדים ההוראתיים אותם נועד הפורום הלימודי לשרת.
המלצות לשילוב הפורום בהוראה: (דוד חן וגילה קורץ, 2010)
  • קביעת נושא לדיון   מומלץ לבחור בנושא ברור וממוקד.
  • אין לבחור נושא שתשובות יכולות להסתכם ב"כן" או "לא".
  • קביעת משך זמן הפעילות מומלץ להגביל את משך תקופת הדיון.
  • הגדרה ברורה של יעד הדיון  - לפרט את מטרות הדיון.
  • הבהרת חובות המנחה – בהתייחס לליווי והנחיות הדיון.
  • הבהרת חובות המשתתפים –  קביעת מספר תגובות לחברים
  • תוצרים צפויים מהדיון – מה ניתן לצפות לאחר שהסתיים הדיון ? מסקנה/עמדה שנדרש להגיע בסיום הדיון
  • קביעת כללי השיח -  מומלץ להבהיר מהם כללי השיח המקוון.
השפעת הפורום על ההוראה:
על פי מחקר שהתקיים בנושא הפורום המתוקשב בחינוך הגבוה הגיעו החוקרות למסקנות הבאות:

(מנוחה בירנבוים ורוז א. פלדמן , אוניברסיטת תל אביב)
  • שינוי פדגוגי – תפקיד המורה והתלמיד השתנו. התלמיד לוקח אחריות והמורה הופך למסייע ללמידתו וכן לומד מתלמידו.
  • סיפוק אישי – מצאו עניין חדש בהוראה, הערכתם העצמית גברה, מודעות וביקורת אישית גבוהה יותר.
  • שינוי תפיסתי – הכרות טובה יותר עם התלמידים, ההוראה הפכה לממוקדת יותר בתלמיד, אמונתם גברה ביכולת התלמידים להתמודד באופן עצמאי עם החומר.
שיפור מיומנויות למידה באמצעות הפורום:

מיומנויות קוגניטיביות – חשיבה ביקורתית, מיזוג ממקורות שונים, הרחבה והעמקה, הבעה בכתב.
מיומנויות מטה-קוגניטיביות – מודעות עצמית, מודעות לאופן הלמידה, הערכת הלמידה.
ניהול משאבים – ניהול זמן, שימוש במחשב, חיפוש וארגון זמן.
מיומנויות חברתיות/ תקשורת בין אישית – תקשורת, עבודה שיתופית,  שיתוף במידע ובמחשבות , מתן משוב בונה, מודעות לסגנונות שונים.
איכויות לומד ולמידה – הפורום תרם לשיפור: מחויבות, אחריות, מעורבות, פתיחות, העזה, התייחסות רצינית, למידה פעילה, דיונים מעמיקים.
  מוטיבציה ואפיסטמולוגיה – שימוש בפורום מפחיתה חרדה , מדרבנת למידה, מעלה את הביטחון    
 העצמי אצל תלמידים שלא נוהגים להשתתף בדיונים פנים אל פנים.

חסרונות הלמידה בפורום:

יעילות – נדרשת השקעת בזמן גדולה הן מהמורה והן מהתלמיד. קשיים ובעיות תקשורת מהווים מגבלה בנגישות לחלק מהתלמידים.
איכות הלמידה – הדיון בפורום מגדיל את הקיטוב בין תלמידים חלשים לטובים.
טבע המדיום – חסר הממד שקיים במפגש פנים אל פנים (שפת גוף).
השתתפות התלמידים – חלק מהתלמידים אינם משתתפים עקב שימוש בסביבת למידה חדשה שדורשת זמן להסתגלות.

מסקנות המחקר:

על מנת לטפח קהילת לומדים לא די בהכנסת הפורום המתוקשב לשימוש.
טיפוח קהילה מצריכה שינוי בתפיסה של תפקיד המורה והתלמידים, דרוש שינוי גורף בתרבות ההוראה-למידה-הערכה שינוי המעוגן בגישה הקונסטרוקטיביסטית לגבי ידע וידיעה המתאים ליעדי ההוראה בחינוך הגבוה העידן הידע (טיפוח מומחים שמסוגלים ליצור, ליישם ולהפיץ ידע, פיתוח כישורים להכוונה עצמית בלמידה ועוד).
רשימת מקורות מידע:

1. ד"ר גזית,א'. שגיא,ז'. שגב,ל' (תש"ס). פורום מקוון במסגרת הקורס: "חלופות בהערכת השגים". פורסם בפורטל מדע וטכנולוגיה -  משרד החינוך , אוחזר ב-21 בדצמבר, 2011 מתוך



2. בירנבוים,מ'. פלדמן,ר' (2002). הפורום המתוקשב החינוך הגבוה. על הגובה, 1, אוחזר ב-21 בדצמבר, 2011 מתוך



3. חן ד' וקורץ ג' (2011). שילוב אינטרנט בהוראה : המדריך המעשי (בדפוס). אור יהודה: המרכז ללימודים אקדמיים.


4. ד"ר קרומהולץ,נ' קונסטרוקטיביזם - תיאורית למידה ופילוסופיה חינוכית ויישומה בסביבת "מדיה+". אוחזר ב-21 בדצמבר, 2011 מתוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה