יום חמישי, 13 בדצמבר 2012

תרומת המדיה הדיגיטלית ורשתות חברתיות לילדים עם מוגבלויות


אחד השיעורים בקורס של נעמי פורת וגילה קורץ היה בנושא "התקשוב בחינוך המיוחד". הנתונים שהן הציגו בפנינו היו:
בישראל יש כ-135,000 תלמידים עם צרכים מיוחדים מהגן עד סיום הלימודים, מהם כ- 75,000 משולבים זכאים לשעות שילוב. כ- 60,000 בבתי ספר לחינוך מיוחד ובכיתות "קטנות".
(הנתונים כוללים את כל סוגי הנכויות נכות פיזית קשה, פיגור ברמות שונות, נכות חושית, הפרעה רגשית והתנהגותית, חולים, ליקויי למידה קשים).
הנתונים לקוחים מהאגף לחינוך מיוחד– משרד החינוך
 
מטרת העל של החינוך המיוחד בישראל הוא טיפוח מרבי של אוטונומיית היחיד, על מנת שיוכל לקיים חיים של איכות בקהילה.
יעדים:
הכנת הלומדים לחיים כאזרחים פעילים ואוטונומיים, תוך הדגשת היבטים של פיתוח כישורי למידה, חשיבה, אוריינות והתמצאות, היבטים של הקניית ערכים, נורמות התנהגות והרגלים, וכן היבטים של העצמה, ושל
חיזוק הדימוי העצמי.
הדרך להשגת היעדים: מתן תמיכות והתאמות על פי הצרכים, כדי לאפשר למידה ורכישת ידע וכישורים להעצמת היכולות, תרומה לאיכות חיים והכנה לתפקוד מיטבי בחברתם ובתרבותם.
המחשב הינו חלק ממערך טכנולוגיות סיוע (Assistive technology) המוגדרות ככלים, מוצרים או חפצים שמטרתם לשפר, להגביר ולשמר יכולות תפקודיות של בעלי קשיים, נכויות, מגבלות או לקויות.
לטכנולוגיית סיוע מקום מכובד בהעצמת יכולותיהם ומיומנויותיהם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. מאפשרים לא רק לעקוף את הקושי הנובע מהלקות, אלא גם להתקדם תוך כדי שימוש ביכולות החזקות הקיימות אצלו.
 
מצ"ב סרטון Assistive Technology Enabling Dreams המתאר טכנולוגיית סיוע בקרב ילדים בארה"ב.
 

 
 
סקר: כיצד אנשים עם מוגבלויות משתמשים במדיה חברתית במצבי חירום?
 
בדצמבר 2010 התרחשה בכרמל שריפת יער נרחבת הידועה מאז כ"אסון הכרמל". התקשורת עקבה בדריכות ודיווחה על התקדמות השריפה ומאמצי הכיבוי, לצד ביקורת נוקבת על מקבלי ההחלטות ומסקנות מהאסון. בתקופה זו בלט דף הפייסבוק של משטרת ישראל אשר דיווח על ההתפתחויות בזמן אמת וענה על שאלות הגולשים המוטרדים.
כיום, כש 50% מהאוכלוסיה צופה בטלויזיה באינטרנט וגוגל ופייסבוק הם האתרים הפופולריים ביותר בישראל, חשוב לברר האם יכולה מדיה חברתית לשמש ערוץ תקשורת בעת חירום לאוכלוסיה גדולה של אנשים עם מוגבלויות.
 סקר שנערך בארה"ב ע"י "מכון מחקר הנדסת שיקום" בתחום טכנולוגיות אלחוטיות (לסקר: Wireless RERC). הסקר נערך בין אוקטובר 2010 וינואר 2011. יותר מ-1100 אנשים השתתפו בסקר. המגיבים היו בטווח גילאים 18-91 וממוצע 52. בסקר ביקשו לברר כיצד אנשים עם מוגבלויות מקבלים, מאמתים ומעבירים הלאה התראות חירום.
ערוצים לקבלת, אימות ושיתוף התראות ציבוריות בקרב אנשים עם מוגבלויות
סקר 2011 - ערוצי מידע בעת חירום ע"י אנשים עם מוגבלויות
על פי הסקר,  אנשים עם מוגבלויות בארה"ב משתמשים בעיקר בשידורי טלויזיה ורדיו לקבלת ואימות התראות חירום (ראו גרף). על אף ש- 63% מהאנשים עם מוגבלויות משתמשים במדיה חברתית, רק כ 22% משתמשים בה ככלי לקבלת מידע במצבי חרום. פייסבוק הינו ערוץ התקשורת הפופולרי ביותר לקבלת ואימות אתראות במדיה חברתית ( ראו טבלה).
 

ערוץ מדיה חברתיתקבלת התראהאימות התראה
Facebook12%9%
Twitter5%3%
Listservs4%2%
Yahoo!4%2%
YouTube1%1%

כיצד אנשים עם מוגבלויות משתמשים במדיה חברתית
 
מן הסקר עולה שמחשבים נייחים ונישאים (לפטופים) הם הפלטפורמות הנפוצות ביותר לשימוש במדיה חברתית בקרב אנשים עם מוגבלויות בארה"ב. 41% מהמגיבים דיווחו שהם משתמשים במחשבים נייחים ו-31% במחשבים ניידים למדיה חברתית. רק 22% מהמשיבים דיווחו על שימוש בטלפונים ניידים לתקשורת במדיה חברתית.
בישראל עדיין לא נעשה מחקר בנושא חשוב זה.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה