יום שבת, 16 ביוני 2012

מסעו של הדואר האלקטרוני

מתוקף מקצועי כמדריכת תקשוב, של ילדים ושל מבוגרים, אני נתקלת רבות בקושי שלהם להבין את דרכי העבודה של האינטרנט. מי מנהל את הרשת? האם יש בכלל מנהל לרשת? מי מפקח על התכנים? איך זורם הידע? ועוד...
באחת מתוכניות הבוקר ברשת ב' העלה מאזין את הבעייתיות בתכנים הלא מצונזרים הקיימים ברשת האינטרנט. הכתב כל כך כעס ואמר:" תשיגו לי מייד את מנהל האינטרנט. אני חייב לדבר איתו!"...
אחת השאלות הנפוצות היא כיצד מגיע המייל שאני שולחת ליעדו? שאלה טובה!
בקורסים שלמדנו עד כה, דיברנו רבות על פיאז'ה ועל שלבי ההתפתחות הקוגניטיבית של האדם. פיאזה טוען כי קיימים מספר שלבים בהתפתחות הקוגניטיבית. אתאר בקצרה את השלבים:
השלב הסנסומוטורי מגיל 0-2 - התמקדות בחושים ובתנועה, רפלקסים,
השלב הפרה-אופרציונלי - מגיל 2-7 - יכולת הסמלה, אגוצנטריות, אנימיזם - ייחוס תכונות אנושיות לעצמים דוממים ועוד.
שלב האופרציות הקונקורטיות-מוחשיות מגיל 7-12- יכולת השימור, יכולת מיון מפותחת, שלב הריאליזם המוסרי ועוד.
שלב האופרציות הפורמליות- המופשטות מגיל 12 והלאה - שלב זה נחשב כשלב המוסריות האוטונומית. לטענתו של פיאז'ה, יכולת ההפשטה שמתפתחת מאפשרת יכולת שיפוט מופשטת ורחבה יותר. פיאז'ה מוסיף וטוען כי לא כל בני האדם מגיעים לשלב זה של חשיבה מופשטת וישנן תרבויות פרימיטיביות שעדיין ששלב זה אינו בא בהן לידי ביטוי.

אינני רומזת על כך שכל מי שלא מבין את אופן עבודתו של ענן האינטרנט והבנת תהליך שליחת המייל לא הגיע לשלב הקוגנטיבי של האופרציות הפורמליות אך לעיתים רבים מאיתנן מתקשים להבין את פלאי הטכנולוגיה וכיצד היא מתנהלת.

אני מביאה לפניכם סרטון אנימציה המנסה להמחיש את דרך הגעתו של אי-מייל ליעדו, בסביבת הגוגל,  מתוך תקווה שיבהיר את התהליך...

הכל יתחיל אם תלחצו על שלח...
תהנו!



    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה