יום שבת, 23 ביוני 2012

קיץ בטוח באינטרנט


בשבוע האחרון לשנת הלימודים נעסוק, בין השאר,  בהכנת הילדים לשמירה על בטיחותם: בכבישים, בחוף הים, בשכונה ועוד.
בעידן המאה ה-21 נוסף מרחב חדש המהווה סכנה לילדינו - המרחב האינטרנטי. לפנינו חופשה של 8 שבועות של דאגה הורית מתמשכת לביטחונם של ילדינו ותלמידינו. 

זמני הפעילות של ילדינו ובעיקר מתבגרינו בימי הקיץ משתנים. כל סדר היום משתנה ומתהפך. הם מתעוררים רק בשעות הצהרים ופעילים מאוד בשעות הלילה המאוחרות. אם בימים רגילים של השנה יכולנו להיות זמינים בסביבה בשעות הפעילות של ילדינו בסביבת האינטרנט, לפקח ולהתעניין באתרים אליהם הם נכנסים וגולשים - הרי שבימי הקיץ אין לנו מושג מה הם עושים והיכן הם משוטטים במרחב הוירטואלי וכל זאת משום שזה קורה בעיקר בשעות שאנחנו לא נמצאים: בשעות העבודה ו/או בשעות הלילה המאוחרות כאשר אנחנו כבר ישנים.

בהשתלמות רכזי תקשוב בשלומי, שהתקיימה בחודש פברואר השנה, שמענו הרצאה של ד"ר מירן בוניאל-ניסים, מרצה וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט. היא טוענת כי להורים יש תפקיד חשוב בהגנה על הילדים מפני תחלואי הרשת, ולא רק בחופש הגדול. היא הוסיפה ואמרה: "כמו שלא ניתן לילד בן 17 לקחת את ההגה לידיים בלי שילמד נהיגה, כך אל לתת לו להיכנס לרשת ללא לימוד והכוונה. לילדים יש אמנם מיומנויות טכנולוגיות שלנו אין, אבל לנו יש את כישורי חיים שצברנו עם הגיל והניסיון: היכולת לסנן מידע, לקבל החלטות שקולות יותר, להבדיל בין טוב לרע, בין מסוכן ללא מסוכן, ועוד."

צירפתי  הרצאה מכנס "קיץ בטוח באינטרנט" המעלה נתונים עדכניים לגבי מה שקורה באינטרנט בקרב הילדים ובני הנוער.
מומלץ מאוד להקשיב ולהכיר  את הסימפטומים ואת מימדי התופעה.
כנס קיץ בטוח באינטרנט - "ילדים, אינטרנט ומה ההורים יודעים?" 
הצגת המחקר - מר איתי אולניק, משנה למנכ"ל שילוב

אני מצרפת גם כמה רעיונות לפעילויות עם התלמידים:

    באתר האינטרנט הבטוח באתר הבית ספרי של "דוד אלעזר"- כדאי להפנות את הילדים לרשימת הארגונים אליהם הם יכולים לפנות על מנת לקבל סיוע במקרה של פגיעה ברשת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה