יום שבת, 16 ביוני 2012

בניית אתר ליחידת הוראה מתוקשבת - מסמך תובנות


אורלי ואני בנינו אתר בגוגל סייט ליחידת הוראה מתוקשבת בחינוך הלשוני לכיתה ה' בנושא "צרכנות נבונה".

                                   
להלן מספר תובנות שהעלינו בעקבות ביצוע המשימה:
תובנות מבניית יחידת למידה עצמאית מתוקשבת בסביבת ה"GOOGLE SITE"
במסגרת תוכנית היעדים בחינוך הלשוני, פיתחו והפיקו במשרד החינוך יחידות הוראה המותאמות לשכבות הגיל השונות בחינוך היסודי. במקור מוגדרות יחידות ההוראה הללו כיחידות הוראה שמומלץ לעבוד איתן בסביבה מתוקשבת, אך הפיכתן ליחידות מתוקשבות מוטלת על המורה בכיתה. בחרנו להתמקד ביחידת ההוראה "צרכנות נבונה" המיועדת ומותאמת לתלמידי כיתה ה', ופיתחנו אותה כיחידה ללומד העצמאי המבצע את כל הפעילויות והלמידה ללא תיווך מורה נוכח, אלא בעזרת הנחיות וכלים מתוקשבים המצורפים ליחידה. ראינו זאת כאתגר גדול וכצורך העולה מן השטח. כמו כן, חווינו השנה הפסקות למידה ארוכות וימים ארוכים בהם הילדים ישבו בבית והלימודים לא התקיימו כסדרם עקב המצב הביטחוני שנכפה על תושבי הדרום. מצאנו כי אם  הייתה לנו יחידה בדומה ליחידה שפיתחנו ואם היינו מתרגלים עם הילדים עבודה עצמאית בסביבה שכזאת, היינו יכולות לנהל למידה  כמעט כמו בשגרה אך מהבית (במקום הנוכחות הפיזית בכיתה).
היעדים שהגדרנו כיעדי היחידה  הם יעדים בתחום התוכן, בתחום השפה נגזרים מתוך הנושא של צרכנות נבונה ובתחום התקשוב מתוך התוכנית התקשוב הלאומית במאה ה- 21. בבניית המשימות עמדו לנגד עינינו היעדים שהצבנו. לדוגמה, אחד היעדים הוא להביא למודעות בקרב הילדים את זכויותיהם כצרכנים צעירים, לכן העלנו תיאורי מקרה שכל אחד מאיתנו נתקל או ייתקל בעתיד בחיי היום יום שלנו והילדים נדרשו להתייחס, להביע דעה ולהציע פתרונות אפשריים לאירועים השונים כל זאת תוך עבודה בסביבה מתוקשבת משולבת כלים דיגיטליים שיתופיים מתקדמים .
דוגמה נוספת ליעד חשוב ומשמעותי ביחידה היא להעניק לתלמידים כלים שיעזרו להם להתבונן בעין ביקורתית בפרסומות ולא ללכת כ"עיוורים" אחר דבר המפרסם. לשם כך בנינו משימות בהן הילדים אמורים לנתח פרסומות בעזרת מחוון לזיהוי מאפיינים המטעים את הצרכנים ואף  משימה בה הילדים מתבקשים להתנסות ולהכין בעצמם פרסומת משכנעת שאיננה מטעה את הציבור.
הקשיים בהם נתקלנו בפיתוח יחידת הלימוד הם:
כרכזות תקשוב אנו מנוסות בבניה, תחזוק וניהול אתר ביה"ס ומדריכות מורות בבניית אתרים כיתתיים ובניית אתרי מקצוע אך משתמשות בפלטפורמות המותאמות למערכת החינוך. זוהי התנסות ראשונה שלנו בבניית אתר בכלי פתוח כדוגמת  ה"גוגל סייט" שדרשה מאיתנו תפיסה שונה והתמודדות עצמאית עם הכלי והתכנים גם יחד.
עד כה בנינו יחידות הוראה ושיעורים מתוקשבים רבים אך לא נדרשנו להתמודד עם  בניית יחידה עצמאית לתלמיד. היחידות אותן בנינו מסתמכות על עבודה עצמאית של ילדים בנוכחות מורה מתווך. ביחידה זו, נדרשנו לשנות את התפיסה ולהתכוונן ליחידה בה המורה נוכח/נסתר. הילדים מתבקשים לגלות עצמאות מלאה ולפיכך מבנה היחידה צריך להיות רציף, ברור בסדר הפעילויות ומותאם לשכבת הגיל המיועדת, גם בתכנים וגם בכלים המתוקשבים, כך שהילד יהיה מסוגל להתמודד בעצמו אך עדיין הנושא והכלים יאתגרו ויעניינו אותו. על מנת לבדוק האם אנו עומדות  ביעדים וכיצד הילדים מתמודדים עם העבודה העצמאית ביחידה נתנו לקבוצת ילדים להתנסות ובעקבות הניסוי והטעייה חזרנו אל היחידה ותקנו מקומות בהם ההוראות לא היו מספיק ברורות, הכלים לא התאימו למשימות, קישורים שלא עבדו ותקלות טכניות שצצו ודרשו מאיתנו להתערב ולשנות.

ההתנסות המאתגרת בבניית יחידה שכזו תרמה לנו באופן אישי כמורות וכמדריכות של צוותי מורים, האירה את עינינו והבהירה לנו את ההדגשים שצריך לשים בבניית יחידה שכזו. כמו כן בשל המיקום הגאוגרפי בו אנו עובדות, פיתוח ועידוד צוותי המורים לבנות יחידות כאלו ופרסומן במאגר יחידות הוראה מתוקשבות המיועדות ללמידה מרחוק או ללומד העצמאי ישמשו אותנו מאוד בימים כתיקונם ובוודאי בימי חרום בהם תתקיים למידה מהבית.
  
החשיפה שלנו  ליחידות הלימוד של הסטודנטים האחרים תרמה רבות בעיקר בשלבים הראשונים של תכנון היחידה. נחשפנו לרעיונות מקוריים ולהתמודדות עם בנייה של יחידת לימוד עצמאית, לכלים טכנולוגים מגוונים ומתוך כך הצלחנו להתגבר ולשנות את התפיסה שליוותה אותנו עד כה, שהמורה חייב להיות נוכח פיזית בכיתה בזמן שהילדים פועלים ועובדים ביחידת תוכן חדשה בסביבה מתוקשבת ולשמש כמתווך זמין ונגיש באופן סנכרוני.

במבנה הקורס ניתן לזהות רציונאל דידקטי נכון. קיבלנו ליווי ומשוב בשלבי בניית העבודה, נחשפנו לכלים תקשוביים החדשניים ביותר. גם שילוב הקורס של אלון הסגל ושיקולי הדעת לקיים את שני הקורסים הללו במקביל באותו סמסטר היה נכון ותרם להרחבת ההכרות שלנו עם הכלים המוצעים ברשת. לימוד הכלי גוגל סייט בדרך של ניסוי וטעייה והתמודדות עם למידה עצמית של הכלי ולא כהקניית כלי "צעד אחר צעד" עורר כעסים ולחץ בתחילת הדרך אך בדיעבד התברר כנכון, מאתגר ומועיל.
תודה רבה לגילה קורץ ולנעמי פורת שליוו ותמכו בנו לאורך כל בניית היחידה.

תגובה 1:

  1. אין יוזמה מבורכת יותר מבניית אתר לצרכים חינוכיים - ישר דרך! לפי דעתי, למידה בדרך של ניסוי וטעייה יכולה גם לסייע ולחזק את ביטחונם העצמי של תלמידים בעלי לקויות למידה ולהוות עבורם סוג של "אתגר".

    השבמחק